Czym zajmuje się KAMIENIARSTWO ?
Temat: Problem z heksametrem
...wymyślić, o co w tym chodzi i jaka jest reguła... nie mówię, że to jest źle. mówię, że kłóci się to z tradycyjnie przyjętym sposobem czytania poezji metrycznej. nie krytykuję bo nie rozumiem. jak zrozumiem, to się wypowiem:D w każdym razie - jest to próba rekonstrukcji rzeczywistego brzmienia łacińskiego heksametru epoki Wergiliusza. tym nie mniej... ciekawi mnie, na jakiej podstawie próbują oni to rekonstruować? w każdym razie - mieszają akcent metryczny z prozodycznym... jest to oczywiście charakterystyczne i właściwe z heksametrem greckim (cf. wykonania: Stefan Hagel) natomiast czy rzeczywiście tak miałby brzmieć heksametr łaciński?
Źródło: lacina.info.pl/forum/viewtopic.php?t=4336
Temat: METRUM_____POMOCY
...dźwięku na djembe), trzeba po prostu zapamietać jakie, co ma wartości, a metrum: dolna liczba to główna wartość metryczna jaką sie posługujemy w takcie, górna liczba to zaś iloś tych głównych wartości. takt 2/4, 3/4 to takty proste, posiadają jeden akcent grany na pierwszym dźwięku, (nie ważne czy gramy ćwiećnutami, ósemkami czy szesnastkami, chociaż każda pod grupa posiada swój własny akcent, ale zdecydowanie cłabszy niż główny akcent metryczny, tzn ten "na raz"), i tak w jednym takcie 2/4 zmieści się 2 ćwierć nuty, 4 ósemki..., w takcie 3/4 mieści się 3 ćwierć nuty, 6 ósemek... takty zaś 4/4, 6/8 to takty złożone, składają sie 4/4 z 2 razy po 2/4 (automatycznie 2 główne akcenty metryczne), 6/8 to 2 razy po 3/8, takze dwa akcenty... w 3/4 i 6/8 jest taka sama ilość np ósemek jednak różnią się akcentami... tyle najprostrzej teori europejskiej rytmiki, ale...
Źródło: djembe.pl/forum/viewtopic.php?t=2555
Temat: Akcent, teksty
...ok. III - VI wieku nauczyciele postępowali tak jak nasi: tzn. zachęcali uczniów do skandowania (zaznaczania iktusu w mowie) - był to bowiem czas, kiedy uczniowie mieli już problemy z zaznaczaniem długości w metrach, a poezja coraz bardziej opierała się na akcentach wyrazowych. Iktus jest więc rozumiany jako stukanie kciukiem do rytmu, ruch plektronu albo właśnie utrzymywanie konkretnego rytmu, czasu trwania stopy. W muzyce taką funkcję ma tzw. akcent metryczny (np. w takcie na 4/4 akcenty przypadają na początek i na środek taktu, nawet jeśli dźwięki nie są głośniejsze w tych pozycjach). Co ciekawe, prowadzi to do synchronizacji (i to nawet na poziomie neurologicznym! ) recytującego i słuchaczy. Mmmm, miodzio
Źródło: lacina.info.pl/forum/viewtopic.php?t=4417